Hibrīddarbs - droša darba vide mājās

Covid-19 pandēmija radīja daudzas pārmaiņas mūsu dzīvēs, viena no tām — hibrīddarbs — šķiet, ir ieradusies uz palikšanu. Darbam no mājām, protams, ir savi plusi un savi mīnusi, tāpēc ir svarīgi tos apzināties un piedomāt pie tā, lai tiktu saglabāts darba un privātās dzīves līdzsvars.

  1. Tikai darbam veltīta vide. Ideāli, ja savu darbavietu varat iekārtot atsevišķā telpā, kuras durvis vajadzības gadījumā varat aizvērt, lai radītu norobežotu darba vidi. Ne visi var atļauties atsevišķas darbistabas greznību, tomēr ieteicams savu darbavietu iekārtot telpā, kas nav guļamistaba — tā ir jāatstāj tikai miegam un atpūtai. Iekārtojot savu darbavietu, īpašu uzmanību pievērsiet apgaismojumam un ventilācijai — ja nepieciešams, sarūpējiet papildu galda lampu vai gaisa mitrinātāju.
  2. Ergonomisks aprīkojums. Izvēlieties ergonomiskas mēbeles, piemēram, galdu ar regulējamu augstumu, ērtu krēslu, kas palīdz saglabāt pareizu stāju, un papildu monitoru, ja strādājat ar klēpjdatoru, vai paliktni, kas ļauj novietot klēpjdatoru acu augstumā, tā palīdzot izvairīties no saspringuma kakla un muguras daļā. Ja izmantojat galdu ar regulējamu augstumu un bieži strādājat, stāvot kājās, ir ieteicams iegādāties ergonomisko paklāju, kas palīdzēs novērst muskuļu sāpes kājās un mugurā.
  3. Regulāri pārtraukumi. Dienas laikā ir svarīgi paņemt pauzes starp darbiem, lai atpūtinātu acis, izstaipītos un izlocītu kājas. Strādājot birojā, mēs dabiski izkustamies mazliet vairāk — ejot pēc ūdens vai kafijas vai konsultēties pie kolēģiem. Lai gan var būt liels kārdinājums to ietaupīto pusstundu, ko parasti tērējāt ceļā uz darbu, izmantot lietderīgiem mājas darbiem — nomazgāt traukus vai uzcept banānmaizi, šo laiku labāk izmantot, lai dienas vidū dotos nelielā pastaigā un pēc tam atgrieztos pie darbiem ar jaunu enerģiju un izvēdinātu galvu.
  4. Socializēšanās. Lai gan daudzi atzīst, ka mājas ofisā strādā efektīvāk, jo ir mazāk traucēkļu, tai skaitā — pļāpīgu kolēģu, ilgstoša strādāšana no mājām var radīt izolācijas sajūtu, kā arī kavēt iejušanos kolektīvā, īpaši tad, ja sākat strādāt jaunā darbavietā. Tādēļ ir svarīgi uzturēt regulāru komunikāciju ar kolēģiem un vadītāju.
  5. Dienas režīms. Lai gan darbs no mājas mums ļauj elastīgāk rīkoties ar savu darba laiku, piemēram, sākt darbadienu mazliet agrāk, lai izbrīvētu garāku pusdienlaiku, kopumā vēlams pieturēties pie rutīnas un ievērot standarta darbalaiku — tas palīdzēs novērst to, ka darbs nemanāmi, bet pārliecinoši uz palikšanu ielaužas jūsu personīgajā laikā, kas bija paredzēts atpūtai vai citām personīgajām aktivitātēm.
  6. Robežas. Arī tad, ja nav iespējams darbavietu iekārtot atsevišķā telpā, ir svarīgi nospraust robežas — šī ir mana darba vieta, šis ir mans darbalaiks, kurā es nerisinu privātās dzīves lietas. Katrs no mums atšķirīgi adaptējas darbam no mājām, tāpēc ir svarīgi saglabāt darba sajūtu — tas nozīmē ne tikai ievērot jau iepriekšminēto darbalaiku, bet arī, piemēram, nestrādāt pidžamā vai no dīvāna “ofisa”, lai cik ērti tas varbūt nešķistu.
  7. Līdzsvars starp darbu un privāto dzīvi. Lai gan darbs no mājām nenoliedzami piedāvā noteiktas ērtības, tas var arī izjaukt darba un personīgās dzīves līdzsvaru, jo ir grūti “neņemt darbu uz mājām”, ja tas jau ir mājās. Cieniet gan savu, gan savu kolēģu laiku — lai gan šķiet dabiski domāt: “Tās jau būs tikai 10 minūtes.” vai “Ja jau tu esi pie datora…”, pārstrādāšanās un izdegšana sākas tieši ar šādiem sīkumiem, kas pamazām noved pie tā, ka nespējam nošķirt darbu no mājām. Ja jūtat, ka nespējat saglabāt šo līdzsvaru, iespējams, ir vērts samazināt mājas ofisa darbadienu skaitu un biežāk doties uz biroju.
  8. Kārtība. Gādājiet par drošību un patīkamu darba atmosfēru — satiniet un novietojiet vadus tā, lai neviens nevar aiz tiem aizķerties, sakārtojiet savu darba galdu, lai uz tā neatrastos lieki priekšmeti, kas rada nekārtību un novērš uzmanību. Un atcerieties, ka jūsu darba materiāli gandrīz vienmēr ir konfidenciāla informācija, tāpēc neatstājiet sensitīvu informāciju vietās, kur tā ir pieejama nepiederošām personām, kā arī bloķējiet datora ekrānu, kad to atstājat bez uzraudzības.

category